در حالی که کارشناسان نیاز بازار خودرو را حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه در سال عنوان میکنند، اما در سه سال گذشته خودروسازان در بهترین حالت توانستهاند فقط ۶۰ درصد نیاز بازار را تامین کنند و همین مساله فاصله شدید متوسط بالای ۹۰ درصدی قیمتها را رقم زده است.
در این میان، آنکه ضرر میکنند مصرفکننده نهایی و طبقه ضعیف جامعه است. هرچند جز آنان که نیاز واقعی به خودرو دارند، هیچکس برای خرید مراجعه نمیکند.
به گفته رییس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی پایتخت، قیمت خودروهای داخلی نسبت به ۲۵ اسفندماه پارسال بین ۱۰ تا ۱۳ درصد رشد داشته است و این افزایش قیمت به خودروهای مونتاژی و خارجی نیز سرایت کرده است.
«سعید موتمنی» گفت: در این بازه زمانی پراید ۱۱۱ از ۱۸۰ میلیون به ۱۹۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ از ۲۶۲ به ۲۹۶ میلیون تومان، پژو پارس از ۲۷۵ به ۳۰۴ میلیون تومان و هایما اس ۷ از ۸۱۰ به حدود ۹۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.
وی معتقد است: برای تنظیم بازار هرچند به صورت مقطعی باید واردات خودرو اجازه داده شود که به نفع مصرفکننده، بازار و دولت است.
یکی دیگر از کارشناسان با «خندهدار» توصیف کردن قیمتها در بازار، گفت: حتی اگر بر فرض دلار به ۳۰ هزار تومان هم برسد، چرا باید پول یک دستگاه سانتافه مدل ۲۰۲۲ فول آپشن را داد و یک هایما سوار شد.
وی بیانداشت: با پولی که برای یک دستگاه دنا یا پژو ۲۰۷ پرداخت میشود میتوان مگان مدل ۲۰۲۲ سوار شد و قیمتهایی که برای انواع خودروهای ما وجود دارد در حقیقت با دلار ۶۰ تا ۷۰ هزار تومانی محاسبه میشود.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/